بسم الله الرحمن الرحیم
  • هیچ آفت و خطری برای روحانیت و برای دنیا و آخرت آنان بالاتر از توجه به رفاه و حرکت در مسیر دنیا نیست.
  • هیچ چیز به زشتی  دنیاگرایی روحانیت نیست و هیچ وسیله ای هم نمی تواند بدتر از دنیاگرایی، روحانیت را آلوده کند.

 امام خمینی(ره) به ساده زیستی و زهدگرایی علما و روحانییت اسلام تاکید میکنند و میفرمایند: از زندگی روحانی خارج  نشوید و از گرایش به تجملات و زرق و برق دنیا که دون شأن روحانیت واعتبار نظام جمهوری اسلامی ایران است پرهیز کنید و برحذر باشید که "هیچ آفتی و خطری برای روحانیت و برای دنیا و آخرت آنان بالاتر از توجه به رفاه و حرکت در مسیر دنیا نیست."

صحیفه نور ج 20 ص 130 تاریخ 6/5/66 .

ساده زیستی علما و روحانیون نه تنها زهد فروشی نیست بلکه شأن و مقام روحانیت و همچنین اعتبار نظام جمهوری اسلامی ایران به روحانیون و علمای ساده زیست و زهدگرا و پرهیز آنان از تجملات و زرق وبرق است. کسیکه در جایگاه روحانی قرار میگرد باید ساده زندگی کند، امام خمینی(ره) علت این امر را اینچنین میفرمایند: " شما که مردم را تحذیر از دنیا میکنید اگر توجه خودتان به دنیا باشد و حریص بر دنیا، مردم دیگر از شما باور نمیکنند بلکه انحراف در آنان پیدا میشود." امام در ادامه میفرمایند: " اگر خدای ناخواسته به واسطه ی اعمال روحانیون ، در عقاید بعضی از اشخاص ضعیف که هستند، سستی پیدا شود، آنوقت چه مصیبتی است که ما تحملش را باید بکنیم." پس خروج از زندگی طلبگی و ساده زیستی سبب تزلزل عقیدتی مردم میشود. از سخنان امام چنین برمی آید که اشکال خروج از زندگی ساده و ساده زیستی و زهد گرایی روحانیت، از دست دادن اسلام و اعتقاد مردم است، روحانیت موقعی میتواند در رفاه مادی زندگی کند که همه ی مردم در رفاه باشند، همین ساده زیستی و کیفیت زندگی روحانیون و علما سبب شد که مردم بدنبال آنها حرکت کردند و جمهوری اسلامی ایران را به پا کردند و طاغوت را از میان برداشتند. امام خمینی(ره) میفرمایند: اگرمردم آن چیزی را که نسبت به روحانیت در دلشان بوده (اینکه خود روحانیت نیز اهل عملند) از دست بدهند، از دست دادن آن همان و از بین رفتن اسلام و جمهوری اسلامی همان."

صحیفه ی نور ج 19 ص 188 – 25/2/64

امام (ره) ارزش عملی و زهد روحانیت را علت اکثر موفقیت و نفوذ روحانیون در جوامع اسلامی میدانند . ایشان میفرمایند: " هیچ چیز به زشتی دنیاگرایی روحانیت نیست و هیچ وسیله ای هم نمی تواند به زشتی دنیاگرایی، روحانیت را آلوده کند."

صحیفه نور ج 10 ص 244- تاریخ 29/4/67

امام (ره) عامل حفظ و پیش بردن روحانیت را ساده زیستی میدانند و همچنین علت موجه بودن روحانیت در بین مردم و حرف شنوی مردم از آنان را ساده زیستی بیان میدارند.

به مضمون سخنرانی امام خمینی  صحیفه ی نور ج 19 ص158- تاریخ 16/2/64

 امام عزیز روحانیون را به پرهیز از زرق و برق زندگی و همچنین فداکاری بی دریغ جهت پیش برد آرمان های اسلام و خدمت به مردم امر میکنند و میفرمایند: " اگر مردم ببینند شما مانند دیگران تمام همتان دنیاست و بر سر دنیا ومنافع پست آن دعوا میکنید و اسلام و قرآن را بازیچه خود قرار داده اید و دین را دکانی برای رسیدن به مقاصد شوم خود قرار داده اید، آنوقت است که مردم منحرف میگردند، بدبین میشوند و شما مسئول خواهید بود. اگر بعضی از معممین سربار حوزه ها در تصدی بعضی امور با یکدیگر رقابت نمایند، سر وصدا راه بیندازند، به قرآن و سلام خیانت کرده اند. پس خدمت به مردم و تحقق آرمان های اسلام از وظایف روحانیون است.

جهاد اکبر- ص 20-21

امام (ره) ریشه تمام اختلافاتی را که فاقد هدف مشخص و مقدسی باشد، حب دنیا معرفی میکند ایشان میفرمایند: " اگر تمام پیامبران الهی امروز در یک شهری گرد آیند، هرگز با هم دوئیت و اختلاف نخواهند داشت زیرا هدف و مقصد یکی است؛ دلها متوجه حق تعالی بوده، از حب دنیا خالی است."

جهاد اکبر- ص 21-24

امام (ره) خطاب به روحانیت میفرمایند:" روحانی ای که خود را پیرو و شیعه علی بن ابیطالب میداند ممکن نیست به مشتهیات دنیا توجهی داشته باشند چه رسد که بخاطر آن اختلاف راه بیندازند. شما که داعیه ی پیروی از حضرت امیر (ع) را دارید لا اقل در زندگی آن مرد بزرگ کمی مطالعه کنید، ببینید واقعا هیچ گونه پیروی و مشایعتی از آن حضرت میکنید؟ آیا از زهد و تقوا، زندگی ساده و بی آلایش آن حضرت چیزی میدانید؟"

جهاد اکبر- ص20-21

تذکر دیگر امام(ره) مسأله تشریفات حوزه های روحانیت است. ایشان میفرمایند" وقتی تشریفات زیاد شد، محتوا کنار میرود." " وقتی دم و دستگاه ها زیاد شد، موجب میشود بنیه ی فقه اسلامی آسیب ببیند."

صحیفه ی نور ج 18 ص 45 تاریخ 28/4/65

  •   کتاب اسلام ناب امام خمینی (ره) حاوی نکات ارزشمندی است که ملاک های  راستین اسلام ناب را ارائه میکند.
  • با خواندن این کتاب قوه ی تشخیصتان جهت شناختن حق از باطل بیش از بیش فعال می گردد.
  • اسلام ناب امام خمینی (ره) و کلام ایشان ملاک ومعیار وسنگ محکی جهت تشخیص اسلام ناب حقیقی از اسلام آمریکایی است.
  • آیا تا به حال اندیشیده اید که کدام وزیر یا کدام نماینده یا کدام مسئول حق است؟! خوب است قدری در کلام امام (ره) درکتاب اسلام ناب اندیشه کنید، آن وقت است که میتوانید با انطباق دادن عملکرد هر یک از وزرا و نمایندگان و مسئولان با اسلام نابی که حضرت امام میفرمایند، حق را از باطل تشخیص دهید. در این کتاب فصلی به ویژگی های مسئولین نظام اسلامی اختصاص داده شده است که بی شک خواندن آن خالی ازلطف نیست.
  • بخش های دیگر این کتاب از جمله: پیشرفت و دموکراسی در اسلام ، علل عقب ماندگی مسلمین، اسلام دین سیاست، انقلاب اسلامی جلوه ای از نهضت انبیاء، معرفی اسلام ناب و آمریکایی، روحانی نماها و مقدس مابها، وظلیف ملت و مردم ، وظایف حوزه و دانشگاه، لزوم دخالت در سیاست و... میباشد؛ امیداست که با مطالعه وتدبر در آن وظایفمان را به عنوان کسی که خود را پیرو دوستدار امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب امام خامنه ای و انقلاب میدانیم، بشناسیم و به آنها عمل کنیم.  (م. اکبری 5/8/94)