۴ مطلب در تیر ۱۳۹۴ ثبت شده است

نهضت علمی(1) (مقاله)

"یاعلیم"

نهضت علمی جهت تحقق تمدن  اسلامی بسیار حیاتی وضروری است زیرا که تنها از مجرای نهضت علمی می توان قوانین ومقررات، ساختارها، سازمانها وتمام شئونات یک تمدن وجامعه اسلامی را تبیین و طراحی کرد. به واقع نهضت علمی تنها راه تشکیل تمدن اسلامی است. بنابراین در معرفی و شناخت چیستی و چگونگی عمل این نهضت و همچنین شناخت جایگاه آن برای تمدن سازی باید تلاشی جانانه کرد. بنابر فرمایش امام خامنه ای " نهضت به معنی جنبش، حرکت و حضور مبارزه گر است که با گفتن دستور و فرمان راه نمی افتد بلکه باید زمینه هایش فراهم باشد. " یعنی برای تحقق نهضت علمی باید مجاهدانه و خستگی ناپذیرانه تلاش عملی کرد.

نکته حائز اهمیت د رمورد نهضت علمی شناخت ماهیت علم است. نباید فراموش کرد که بنای ایجاد تمدن اسلامی را داریم؛ تمدنی که از شالوده وستون هایش  تا سقف و در و دیوارها و تمام پیکره و  قسمت های مختلف  این تمدن، الهی است و تمام مصالح و مواد آن در متون دینی آماده ارائه می باشند. به دیگر زبان، تمدن الهی بر مبنای نگاهی نو به انسان و عوالم هستی بنا نهاده می شود. نو بودن آن از آن جهت است که در طول تاریخ بشریت تا به حال امکان تحقق این تمدن عظیم الهی به تمامه فراهم نبوده. نو بودن نه از جهت جدید بودن قواعد و قوانینش بلکه از جهت عملیاتی شدن این  قواعد و قوانین که منجر به ظهور این تمدن می شود.

و اما علم! ابتدا باید معنا و مفهوم واقعی علم را شناخت تا در راستای این علم حقیقی به نهضت و قیام بر خاست.  علم  عبارت است از معرفت حقیقی به خالق هستی و مخلوقاتش  به اندازه ی طاقت بشر. با مشخص شدن اینکه حقیقتا علم چیست دریچه ی عظیمی به سوی شناخت خود وشناخت خالق این علم گشوده می شود. تمدن غرب تنها آنچه را علمی معرفی میکند که در محدوده ی تجربه و آزمایش قرار بگیرد و علم به هرآنچه غیر مادی است را خارج از محدوده ی فهم بشریت می داند!

نکته ی ظریفی در تعریف گفته شده از علم وجود دارد و آن این است که چرا با وجود تلاش در جهت کسب معرفت به خداوند باید به کلمات وجودی و مخلوقات او نیز معرفت پیدا کرد؟ آیا معرفت به خداوند که خالق این نظام هستی است، در کنار شناخت مخلوقات او، با هم منجر به دستیابی به علم واقعی وحقیقی است؟ موجودات هر یک مظهری از اسماء الله هستند و همه ی موجودات تجلی اسماء خداوندند. و این به معنی هم عرض بودن علم به خداو مخلوقاتش جهت رسیدن به علم حقیقی نیست بلکه به معنی راهی میانبر جهت علم و معرفت به خداوند هست و انسان به عنوان عالی ترین مخلوق نظام هستی، جامع اسماء الهی است و معرفت به او سودمندترین معارف و راه شناخت خالق هستی است. همانگونه که در روایات صراحتا به این مطلب اشاره شده ؛ "من عرف نفسه فقد عرف ربه" "به حقیقت پرروردگار خویش را شناخت هرکه نفس خویش را شناخت"  و " معرفت النفس انفع المعارف" . "معرفت نفس، سودمندترین معرفت هاست" . این مطلب ادامه دارد...

م. اکبری(94/4/24)

۲۷ تیر ۹۴ ، ۱۶:۰۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
م. اکبری

اسلام دین...

اسلام دین افراد مجاهدی است که به دنبال حق و عدالتند. دین کسانیست که آزادی و استقلال میخواهند. مکتب مبارزان ومردم ضداستعمار است. اما اینها  اسلام را طور دیگری معرفی کرده اند ومیکنند. تصور نادرستی در اذهان بوجود آورده و شکل ناقصی که در حوزه های علمیه عرضه میشود برای این منظور است که خاصیت انقلابی و حیاتی اسلام را از آن بگیرند و نگذارند مسلمانان در کوشش وجنبش ونهضت باشند؛ آزادی خواه باشند؛ دنبال اجرای احکام اسلام باشند؛ حکومتی بوجود بیاورند که سعادتشان را تامین کند؛ چنان زندگی داشته باشند که در شان انسان است.           

 امام خمینی (ره)

                                                                                                        

۲۴ تیر ۹۴ ، ۰۲:۰۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
م. اکبری

سازش با ظلم

 سازش با ظلم، ظلم بر مظلومین است. سازش با ابر قدرت ها، ظلم بر بشر است. آنهایی که به با میگویند سازش کنید، آنها یا جاهل هستند یا مزدور. سازش با ظلم یعنی اینکه دست ظالم را باز کن تا ظلم کند. این خلاف رای تمام انبیاست.
(صحیفه نور ج 19 صفحه 20)
سلام بر حسین بن علی که با یاران معدود خویش برای برچیدن بساط ظلم غاصبان خلافت به پا خواست و از ناچیز بودن عده وعده به خود، خیال سازش با ستمگر را راه نداد کربلا را قتلگاه خود و فرزندان و اصحاب معدودش قرار داد و فریاد هیهات منا الذله را به گوش حق طلبان رساند.
 (صحیفه نور ج 20 صفحه16)

۱۱ تیر ۹۴ ، ۱۸:۱۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
م. اکبری

آیا جمهوری اسلامی ایران همان حکومت اسلامی است؟ (مقاله)

. بزرگ‌ترین معروفها در درجه‌ی اوّل عبارت است از ایجاد نظام اسلامی و حفظ نظام اسلامی؛ این امر به معروف است. معروفی بالاتر از ایجاد نظام اسلامی و حفظ نظام اسلامی نداریم؛ هر کسی که در این راه تلاش کند، آمر به معروف است. 


جمهوری اسلامی نظامی است که در برگیرنده ی خرده نظام هایی از جمله سیاست، اقتصاد، فرهنگ، تعلیم وتربیت، شهر سازی، تغذیه و... است.

اگر از ما بپرسند که اسلام را به ما نشان دهید چه چیز را به عنوان مولفه و شاخص دین اسلام در ایران معرفی میکنیم؟ اقتصاد سکولار وبازار آزد یا نظام بانکی با بهره های فراوان یا نظام تعلیم وتربیت یا دروس تدریسی د ر دانشگاه ها یا تفکیک قوای سه گانه یا ظاهر ساختمان های شهرمان یا نوع تغذیه مان را و یا گاها حتی ظاهر مساجدمان را؟ چه برسد به نقش آنها، در عصر کنونی نقش های اصلی مسجد رنگ باخته و مسائل فرعی جای آن را گرفته. در صورتی میتوانیم ادعا کنیم کشورمان  یک حکومت تماما اسلامی است که بتوانیم این موارد را تکذیب کنیم.

دولت اسلامی یعنی اسلامی بودن ظاهر وباطن تمام مواردیکه نام برده شدند. اسلامی بودن باطن آنها یعنی اسلامی بودن محتوا و روح آنها. اسلامی بودن باطن آنها  یعنی اینکه قوانین ومقررات وعملکرد این ساختارها و نظام ها، تحقق بخش اهداف اسلام باشد. مگر نه این است که هدف تعلیم وتربیت در اسلام، ساختن یک انسان کامل به معنی انسانیکه خلیفه خداوند باشد یعنی مظهر تمام اسماء وصفات الهی است، می باشد. آیا مدرسه و دانشگاه ما در راستای چنین هدفی است؟ اقتصاد سکولار و بازار آزاد که تنها تأمین کننده ی پول داران، به عبارتی پولدارتر شدن پولداران وفقیرترشدن فقیران است، یا بهره های بانکی که ربا و در حکم محاربه ی باخداست، کدام هدف اقتصاد اسلامی را تامین کرده است؟ نظریات  اندیشمندان غربی در دانشگاهها که در رشته های مختلف از جمله اقتصاد، سیاست، جامعه شناسی، روانشناسی، مدیریت، حسابداری و...ریشه دوانده واصل وپایه وبنیان این رشته ها شده، کدام یک باروح قوانین اسلامی سازگاری دارد؟ روانشناسی غرب روح را که در اسلام به عنوان حقیقت و واقعیت انسان است انکار میکند. نظریات اقتصادی غرب به هیچ وجه در جهت رفع فقر از طبقات محروم جامعه که از تاکیدات اصلی اسلام است، نیست! سیاستی که دروغ گفتن را برای رسیدن به قدرت مجاز میشمارد با کدام دستور اسلام همسو است؟ در حالیکه در احادیث داریم که از ویژگی بارز مومن دروغ نگفتن است گرچه گناهان دیگر را انجام دهد و همچنین از دروغ به عنوان کلید تمام گناهان دیگر نام برده شده است. مساجدمان که به جای آنکه پایگاهی جهت روشنگری های سیاسی وبصیرت افزایی مردم باشد برنامه هایشان محدود به خواندن دعاهای توسل و ندبه وکمیل و... وبرگزاری مراسم ختم می شود، در ایام شهادت و ولادت ائمه علیهم السلام تنها به گفتن چند سطر از زندگینامه این بزرگواران بسنده می شود بی آنکه اهداف اصلی ایشان که در واقع هدفی مشترک بوده و به دنبال تشکیل حکومت اسلامی بودند، بیان شود! در این مکانها تنها به قشر بیرونی دین و ظاهر آن پرداخته میشود و بزرگترین اهدافی که بشریت باید به دنبال آن باشد یعنی تشکیل حکومت اسلامی که بزرگترین معروف است و مبارزه با هرگونه حکومت غیر از حکومت اسلامی یعنی بزرگترین منکر را رها کرده و با به زبان آوردن امر به معروف ونهی از منکر بر مسأله حجاب انگشت گذاشته می شود.

در زمان تشکیل جمهوری اسلامی ایران؛ قوانین و مقررات اسلامی و نظام های مختلف اسلامی طراحی و تبیین نشده بودند یا در حد محدود طراحی و تبیین شده بودند! ولی از آنجا که اصل نظام جمهوری اسلامی ایران بر پایه ی اسلام است، آنرا میپذیریم ولی این به معنای پذیرش تام وتوقف در جمهوری اسلامی نیست. ما شاهد مغایرت های فراوان حکومت یا دولت اسلامی ناب با جمهوری اسلامی ایران هستیم. در حال حاضر تشکیل حکومت اسلامی بزرگترین وظیفه و بزرگترین معروف است. امام خامنه ای در سخنرانی اول فروردین ماه 1394 فرمودند: "بعضی تصوّر میکنند امر به معروف و نهی از منکر منحصر میشود به اینکه انسان به فلان زن یا فلان مردی که یک فرع دینی را رعایت نمیکند تذکّر بدهد؛ البتّه اینها امر به معروف و نهی از منکر است امّا مهم‌ترین قلم امر به معروف و نهی از منکر نیست. مهم‌ترین قلم امر به معروف و نهی از منکر عبارت است از امر به بزرگ‌ترین معروفها و نهی از بزرگ‌ترین منکرها. بزرگ‌ترین معروفها در درجه‌ی اوّل عبارت است از ایجاد نظام اسلامی و حفظ نظام اسلامی؛ این امر به معروف است. معروفی بالاتر از ایجاد نظام اسلامی و حفظ نظام اسلامی نداریم؛ هر کسی که در این راه تلاش کند، آمر به معروف است."

در حال حاضر تنها و تنهاترین راه برای تشکیل حکومت اسلامی لبیک گفتن به ولی زمان و قرار گرفتن در زیر پرچم ولایت ایشان وتلاشی مجاهدانه در جهت پیشبرد نهضت علمی و فرهنگی است.

(30 /2 /1394)

 

 

 

 

 

 

 
ادامه مطلب...
۰۴ تیر ۹۴ ، ۲۳:۰۰ ۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
م. اکبری